مطالب وکتب آموزشی
نوشته شده توسط : مجید زارعی

مطلب آموزشی


1- تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه، نوشته جان مورفی، انتشارات چالش

2- بهترین روشهای استفاده از خط روند، نوشته پاتریک میکولا، انتشارات چالش

3-تحلیل موجهای الیوت، نوشته رابرت پریچر، انتشارات چالش

4- چگونه در بورس دو میلیون دلار به دست آوردم، نوشته نیکلاس دارونس، انتشارات چالش

5- چرا می بریم چرا می بازیم، نوشته فردچارترز کلی، نشر تهران

 

سه کتاب اول صرفاً به صورت تکنیکی به بازارهای مالی می پردازد ولی دو کتاب آخر بیشتر مسائل روانشناسی معاملات را مد نظر قرار می ده که بسیار مهمه. شما در کتاب چهارم می بینید که یک نفر که هیچ اطلاعاتی در مورد بورس نداشته و در واقع یک رقصنده بوده چطور با استفاده از قوانین تکنیکی که خودش برای خودش درست کرده، ثروتمند شده.

از من به شما نصیحت هرگز فکر نکنید که یک نفر (محمد سالم یا هر کس دیگری) به تنهایی می تونه بازار را بالا پایین کنه. در بورس اصطلاحی هست به نام آقای بازار ! در واقع آقای بازار از همه قوی تره و هیچکس از آقای بازار قوی تر نیست. هیچ کس نمی تونه با روند مقابله کنه. اصطلاح دیگری هست که میگه روند دوست توست. Trend is your friend . اگه با روند همگام شدین، ثروتمندتون می کنه و اگه بخواهید با روند مقابله کنید نابودتون می کنه. سال گذشته فردی به من گفت دوستی دارم در هیات مدیره شرکت X که بسیار پر نفوذ و ثروتمنده و بهم گفته هر چی سرمایه داری بیا سهام X را بخر چون تا چند وقت دیگه قیمت هر سهمش به 1000 تومن می رسه. با یک نگاه به نمودار شرکت X بهش گفتم چنین چیزی محاله. امروز قیمت هر سهم X زیر 200 تومن معامله میشه.

یادتون باشه برای معاملاتتون حد ضرر stop loss مشخص کنید. این حد ضرر یک موضوع شخصی است و هر کس برای خودش استراتژی داره. بعضی چارتیست ها حد ضرر خودشون را یک حمایت مهم در نظر می گیرن که اگه اون حمایت به پایین شکسته بشه، ضرر اندک را می پذیرن و از بازار خارج می شن. بعضی هم یک درصد خاص در نظر می گیرن. مثلاً 10 درصد. یعنی اگه قیمت از قیمت خریدشون 10 درصد پایین تر رفت، از بازار خارج می شن و جلوی ضرر بیشتر را می گیرن. در واقع تفاوت یک معامله گر حرفه ای با دیگران همینجاست. معامله گر حرفه ای هم ممکنه در تشخیص روند اشتباه کنه ولی اگر قیمت از حد ضررش پایین تر رفت، ضرر اندک را می پذیره و با روند نمی جنگه.

بذارید یه مثال بزنم تا بهتر متوجه بشید. فروردین 90 قیمت سهام سایپا حدود 390 تومن بود. بعد شروع به افت کرد. اگر کسی در 390 خریده بود، بعد از 10 درصد افت، سهام سایپا را می فروخت 10 درصد ضرر می کرد. اما اگه به امید بازگشت قیمت سهم را نگه می داشت امروز قیمت سهمش 105 تومن بود . یعنی ضرر هنگفت به دلیل رعایت نکردن حد ضرر.




:: موضوعات مرتبط: آموزش , ,
:: بازدید از این مطلب : 430
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 شهريور 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: